info@nemovweb.ir 09022757590 نمووب
اهمیت برندینگ در کسب و کار

اهمیت برندینگ در کسب و کار

موضوع : طراحی وب سایت

Branding in Business

برندینگ (Branding) یا استراتژی برندسازی مجموعه فعالیت هایی است که مدیر برند در یک سازمان انجام می دهد تا یک کسب و کار تجاری یا فرد حقیقی در ذهن مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند و به جایگاه مطلوبی برسد.

انتشار : 23 دی 1401 بازدید : 536

اهمیت برندینگ  در کسب و کار

یکی از عوامل موثر در افزایش فروش، برندسازی می باشد. به طوری که اگر برند را نادیده بگیریم، مخاطب ما به سمت رقبایی که برند و نشان تجاری مطرح تری نسبت به ما دارند جذب می شوند. در نتیجه کم توجهی به برند، کاهش فروش و کاهش وفاداری مخاطب نسبت به ما را به همراه دارد، پس لازمۀ افزایش فروش برندسازی است.

برندسازی و ایجاد نشان تجاری برای یک محصول یا خدمات، در واقع مفاهیمی هستند که از قرن ها پیش به عنوان ابزاری برای تمایز کالاهای یک تولیدکننده از دیگر تولید کنندگان یا تمایز خدمات شناخته می شدند. ارتقاء ارزش تصویر و پرستیژ برند در ذهن مشتریان و مخاطبان، راهی برای آگاهی سازی و نگه داشتن مشتریان فعلی و همینطور جذب مشتریان جدید است.

بنابراین یکی از مهمترین فعالیت های بازاریابی به منظور دستیابی به یک تجارت موفق و پر سود و با دوام، ایجاد برندینگ برای کالا و خدمات است.

چرا که یک برند و مارک محبوب می تواند ارزش افزوده زیادی را برای محصول شما ایجاد کند. البته تولیدکنندگان معمولاً تولید محصول خود را ساده تر و ارزان تر از برندسازی می دانند و اغلب بخش برندسازی محصولات را به مشتریان  می سپارند.

تحقیقات  ثابت کرده است که رضایت مشتری، با وفاداری مشتری و برندسازی محصول رابطه مستقیمی دارد. بنابراین یکی از مؤلفه های اصلی سودآوری در کسب و کارها جلب رضایت مشتری است و عدم وجود عوامل راضی کننده، مطمئناً دلیل عدم موفقیت برخی از شرکت ها و سازمان ها محسوب می شود.

 

اهمیت برندینگ در کسب و کار

برند

بِرَند (Brand ) یا نما نام یا مارک: نام، عبارت، طرح ، نماد و یا هر ویژگی دیگریست که مشخص‌کنندۀ یک مجموعه است که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی و یا خدمات و محصولات آنها باشد که به وسیلۀ آن از سایر اشخاص، محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. برند از دو قسمت نام تجاری و نشان تجاری تشکیل شده است که با هم تفاوت هایی دارند.

نام تجاری

نام تجاری یک بخش از برند است که به مشتری این امکان را می دهد که یک محصول را از دیگری شناسایی کند. نام تجاری باید به دقت انتخاب شود چرا که پیام اصلی یک محصول را به روش اقتصادی و موثر در بر می گیرد. انتخاب نام تجاری نیازمند تحقیقات زیادی است

ویژگی های یک نام تجاری خوب

1- نام تجاری باید متمایز و خاص باشد.

مثال :  kodak ( برند قدیمی دوربین عکاسی)

2- نام تجاری باید قابل توسعه باشد.

وقتی که شرکت شروع به گسترش فعالیت خود کند، نام تجاری باید این قابلیت را داشته باشد که دامنۀ فعالیت جدید شرکت را پوشش دهد‌. توجه داشته باشید که این درصورتی امکان پذیر است که هدف اصلی شرکت ثابت باشد.

برای مثال : شرکتی که فعالیت خود را با تولید یخچال فریزر شروع کرده و در ادامه تصمیم به توسعه فعالیت خود در زمینه های تولید ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و .. را دارد چون فعالیت شرکت در همان زمینه در حال گسترش است با یک نام تجاری ثابت کل فعالیت های شرکت را می تواند پوشش دهد.

البته این تصمیم همیشگی نیست و با صلاح دید مجموعه، به دلیل مشکلات و مواردی که مربوط به برند فعلی است، برای خدمات یا محصولات جدید نام تجاری جدیدی تعریف می شود. برای نمونه: شرکت عرضه کننده چای، برای محصول جدید خود که دمنوش است از نام تجاری جدیدی استفاده می کند.

3- نام تجاری باید به راحتی تلفظ و شناخته شود تا در ذهن بماند.

4- نام تجاری باید کیفیت و منافع مورد نظر موجودیت (محصول یا خدمات) را در خود بگنجاند.

برلی مثال: برای امداد خودرو یا تعمیر گاه های اتومبیل quick fix (تعمیر سریع) می تواند نماد خوبی باشد.

5- نام تجاری باید به راحتی ترجمه شود.

6- نام تجاری باید به گونه ای انتخاب شود که قابلیت ثبت قانونی داشته باشد. (الزامات قانونی رعایت شود)

7- نام تجاری باید به گونه ای باشد که مشخص کند موجودیت (محصول یا خدمات) در کدام یک از دسته بندی ها و گروها قرار می گیرد.

مثال: محصول مواد شوینده است یا لوازم برقی

8- نام تجاری باید به گونه ای انتخاب شود که ویژگی های واقعی محصول را نمایان کند در واقع باید نامی باشد که باعث درک بهتر محصول شود.

۹- نام تجاری باید در گروه یا زبان های دیگر معنای خوبی داشته باشد.

برای نمونه nova نمی تواند نام تجاری خوبی برای یک کمپانی خودرو باشد؛ زیرا nova در زبان اسپانیایی به معنای (نمی رود) است، که در تناقص کامل با معنای خودرو است.

هر اسمی اعم از توصیفی، ترکیبی، تخیلی و... قابلیت برند شدن برای هر مجموعه، ارگان، مدیریت و... را دارد به شرط این که با منافع و پیام محصول همگام باشد و الزامات قانونی را رعایت کرده باشد‌.

اهمیت برندینگ در کسب و کار | برندیگ

 

نشان تجاری ( لوگو)

افزایش رقابت در بازار کسب و کار باعث شده صاحبین مشاغل تمام سعی خود را برای ماندگاری در بازار فروش بکار بگیرند. یکی از راه های باقی ماندن در بازار، ماندگاری در اذهان مشتریان می باشد و در این راستا برای ماندگاری در اذهان مردم داشتن نشان تجاری متناسب با فعالیت شرکت می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. داشتن علامت تجاری یا نشان تجاری که به آن لوگو هم گفته می شود، به معنای طراحی و انتخاب نشانه ایی خاص جهت معرفی فعالیت یک مجموعه گامی بلند در این راستا است. علامتی که به صورت گویا در حافظه بصری افراد باقی می ماند و به عنوان شناسه ایی معرف محصول و یا خدماتی به جامعه می باشند. اگر نشان تجاری یا همان علامت تجاری که به آن لوگو هم گفته می شود به خوبی طراحی شود ممکن است ماندگاری بیشتر و عمیق تری نسبت به نام تجاری در اذهان مردم داشته باشد و حتی از نام آن مشهور تر و معروفتر شود. مانند: شرکت نایک، پوما و اپل.

دانستن این نکته ضروری است که علامت تجاری یا نشان تجاری( لوگو) علامتی است که در نهایت سادگی و اختصار طراحی می شود و اشاره به فعالیت یک مجموعه دارد و معرفی کننده یک برند است و در بردارنده مجموعه خصوصیاتی است که یک برند را از دیگران متمایز می کند. در طراحی لوگو (نشان تجاری) می توان از حروف و یا اشکال استفاده نمود.

برای درک کاربرد علامت تجاری ( لوگو) باید اشاره کرد که علامت تجاری، علامتی است که موجب می شود که کالاهایی که توسط یک شخص یا یک کارخانه یا یک بنگاه و .. تولید می شود، در مجموعه کالاها و خدماتی که در جامعه عرضه می شود امکان شناسایی داشته باشد.

پس از طراحی و انتخاب یک علامت تجاری( لوگو) مناسب، نوبت به ثبت این علامت تجاری می رسد که به صورت انحصاری معرف فعالیت آن مجموعه باشد و بعد از ثبت، استفاده از آن توسط افراد دیگر پیگرد قانونی دارد. پس به ضرورت ثبت این علامت توجه فرمایید.

 

ویژگی های علامت تجاری ( لوگو)

  1. علامت تجاری ( لوگو ) باید هماهنگ و هم راستا با اهداف و استانداردهای یک کسب و کار باشد؛
  2. علامت تجاری ( لوگو ) باید فرم گرافیکی و هویت بصری جذاب و مبتکرانه ای داشته باشد؛
  3. علامت تجاری ( لوگو ) برای برندینگ کسب و کار عنصری حیاتی است و به همین دلیل باید به نوعی طراحی و عرضه شود که برندینگ را برای کسب و کارها تسهیل کند؛

 

برندینگ و اهمیت برندینگ در کسب و کار

برندینگ (Branding) یا استراتژی برندسازی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که مدیر برند در یک سازمان انجام می دهد با این هدف که یک کسب و کار تجاری یا فرد حقیقی در ذهن مخاطبان جایگاه خود را پیدا کند و به جایگاه مطلوبی برسد. در بازارهایی که پر از برندهای بزرگ و کوچک است رقابت شدیدی برسر کسب بهترین جایگاه بازار وجود دارد. در چنین شرایطی متخصص برندسازی یا مشاور برندسازی باید بهترین استراتژی برندینگ را برای موفقیت بهتر شرکت بکار بگیرد.

برندینگ و اهمیت برندینگ در کسب و کار

برندسازی و یا همان برندینگ همیشه یک بخش حیاتی از تجارت بوده است و در پیشرفت کسب و کار اهمیت زیادی دارد. یکی از واضح ترین دلایلی که باعث می شود اهمیت برندینگ در کسب و کار را درک کنید، این است که برندینگ کمک می کند افراد بیشتری شما را بشناسند. اگر برندسازی قوی برای کسب و کار خود داشته باشید، مردم به طور طبیعی به آن توجه بیشتری می کنند. کسب ‌وکاری که واقعاً برندسازی منسجمی ندارد، برای مدت طولانی نمی‌تواند دوام بیاورد و کم کم از بین می رود.

برندینگ با تبلیغات معنا پیدا می کند و تبلیغات با برندینگ؛ در نتیجه هر کدام از آن ها نباشند موفقیت کسب و کار امکان پذیر نیست. شما بدون تبلیغات نمی توانید خیلی پیشرفت کنید. برندسازی و تبلیغات دو بال برای کسب و کار بشمار می آیند.
با این حال، کسب و کار با عناصری مانند لوگوی متمایز، رنگ های جذاب و سایر عناصر بصری راحت تر در ذهن افراد باقی می‌ماند. در این بین ممکن است شخصی فقط برای یک لحظه برند شما را ببیند، اما اگر این موضوع به شکلی مثبت اتفاق بیفتد، احتمالاً برند شما در ذهن او باقی خواهد ماند و در نهایت، زمانی که آن‌ها به محصولی مشابه محصول شما نیاز پیدا کنند، قطعا از شما خرید خواهند کرد. داشتن و راه اندازی کسب و کار آنلاین هم در برندینگ به شما خیلی کمک می کند، زیرا روزانه افراد زیادی در اینترنت و گوگل چرخ می زنند و داشتن پایگاهی که بتواند همیشه نام برند و بیزینس شما را زنده نگه دارد به رشد کسب و کار شما کمک می کند.

 

وفاداری مشتریان یکی دیگر از مواردی است که اهمیت برندینگ در کسب و کار را نشان می دهد. قطعا هیچ کدام از ما مشتریانی را نمی خواهیم که فقط یک بار از کسب و کار ما استفاده کنند، بلکه می خواهیم مشتریانی داشته باشیم بارها و بارها از محصولات مان استفاده کنند. به همین خاطر با کمک برندینگ اصولی، می‌توانیم به کسب و کار خود جنبه انسانی‌تری بدهیم.
بنابراین از بسیاری جهات، می‌توانید احساسات مردم را از طریق برندسازی تحریک کنید تا آن ها بتوانند راحت تر با برند شما ارتباط برقرار کنند و در نهایت به مشتریان وفادار تبدیل شوند. بنابراین می‌توانید برندی ایجاد کنید که مردم واقعاً به آن اهمیت دهند و در نهایت در گردونه رقابت به موفقیت دست پیدا کنید.

 

حرف آخر
برندینگ در اصل شناخته شدن تصویری از کسب ‌و‌کار شما در ذهن مخاطب است. وقتی کسب و کاری با برند خوب در ذهن مخاطب، پیشنهاد کالا و خدماتی جدید را ارائه می‌دهد، مشتریان آن محصول یا خدمات را (به نسبت رقبایشان) در اولویت قرار خواهند داد. می‌توان گفت که برندینگ موفق یک پله از بازاریابی است. بنابراین برای فروش بهتر و پیشرفت بیشتر در کسب و کارتان باید به برند شدن محصولتان توجه ویژه ای داشته باشید.

برچسب ها :

طراحی وب

پست های مرتبط :

honor honor honor

1400 1401 | کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت نمووب محفوظ می باشد